I wouldn't have it any other way. - Reisverslag uit Middleville, Verenigde Staten van Ronja Kuijs - WaarBenJij.nu I wouldn't have it any other way. - Reisverslag uit Middleville, Verenigde Staten van Ronja Kuijs - WaarBenJij.nu

I wouldn't have it any other way.

Blijf op de hoogte en volg Ronja

19 Mei 2013 | Verenigde Staten, Middleville

Hoi leuke familie, vrienden, onbekenden die mijn blog lezen!

Het werd wel weer eens tijd voor een nieuw verhaal. De laatste 4 weken zijn nu ingegaan, en het gevoel is behoorlijk Bittersweet.
De laatste keer vertelde ik dat het niet heel goed ging in mijn vorige gastgezin, en ik stond eigenlijk behoorlijk op het punt om op te geven en naar huis te gaan. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen, en nu woon ik bij mijn Duitse lerares en haar gezin. Het is een beetje genant om toe te geven dat ik nu dus al in me derde gastgezin zit, ik ben over duidelijk een
enorm probleem kind haha!

Ik ben ontzettend blij met me familie nu, ik heb een zusje van 10, echt een leukerd, en een broertje van 13, ook een leukerd. We doen heel veel leuke dingen samen als een familie, dus dat is wel even een leuke afwisseling van hiervoor. Zo ben ik wezen paintballen met me vader en broertje, waar ik verrassend genoeg heel goed in was. Ik was een beetje skeptisch in het begin, vooral omdat ik bergschoenen aan moest en legerkleren, en een rare helm. En de wc, als je dat al zo kan noemen was een buiten hokje met een gat erin, deed me erg denken aan de natuurcamping in Zweden waar we een paar jaar geleden waren geweest, bex en ik hebben volgens mij nog steeds trauma’s. Ik moest natuurlijk ook de hele tijd plassen, en ik was zo bang dat er een rat door dat gat zou komen en me in me billen zou bijten.. het was geen pretje haha! Maar het paintballen zelf was echt heel leuk, we waren met ongeveer 25 mensen, in teams opgedeeld, en ik was echt heel goed in het schieten, het voelde ook best wel cool. En ik werd zelf steeds maar niet geraakt, tot dat ik op het einde door mijn teamgenoot nog wel werd geschoten van dichtbij recht op me been. De blauwe plek zit er helaas nog steeds. Ik woon nu wel in een ander dorp, dus ik zie me vrienden niet zo heel vaak meer, maar ik spreek gelukkig wel vaak af met me buurjongen Jake, en omdat we zo veel dingen doen met de familie heb ik ook bijna geen tijd :D

School is nu bijna afgelopen, eigenlijk was vrijdag de laatste dag voor seniors, en ik ben een senior, maar ik mag gelukkig nog wel naar school, dus dit word dan me laatste week, want dinsdag 28 mei vertrek ik voor 10 dagen naar Los Angelesssss ! Ik wil niet eens weten hoeveel vliegvelden ik dit jaar wel niet heb gezien. Puhpuh. En donderdag is mijn graduation btw, dus daar heb ik ook veel zin in. Met me rode gap en gown and allll  Heel flatterend is het niet, maargoed! Voor mijn Engelse examen moesten we een this I believe verhaaltje schrijven, dus over iets waar we in geloven. Ik moet toegeven dat ik af en toe een beetje moeite heb met Amerika, door mijn Nederlandse nuchterheid, maar nadat ik even met bex en mamma whatsappte zeiden ze dat ik het over mezelf moest schrijven. Het leek me wel leuk om die hierop te zetten, dus bij deze mijn this I believe voor me Engelse klas:

“I Believe in myself. On July 31st 2012, I was off to the United States; the moment I had longed so long for was finally there, but it didn’t feel good at all. Saying goodbye to my parents and my sister was the hardest thing I’d ever had to do. I was crying like crazy when I walked through security and even more when I noticed my tears had left white marks all over my face, since I had just gotten a spray tan the day before. There were so many thoughts going through my head, I don’t even know how I ended up in the airplane, because all I really wanted to do was run back and crawl in to my dad’s safe arms.

That was 10 months ago. Here I am, in the United States, reading a story in front of a class, which is something I’d never thought I would be able to do. This past year has showed me that I can do so much more than I had ever thought. I learned a lot about myself, fighting through my own battles, and having to let go of things, I cared so much about. Though there have been bad times, and moments where I asked my mom crying over Skype, if she’d let me come home, I didn’t give up. I am leaving to go home in a month, stronger and with more faith in myself than ever. I am proud of myself and the things I have accomplished this year. I now understand that just because you plan and expect things in your head, that doesn’t mean it will come true. It is up to me to make moments of happiness happen. I learned that getting out of your comfort zone is actually not that bad at all, and the moments where I was so scared, turned out to be nothing but a vague memory now. I’ll be back at the same airport, where I left 11 months earlier. I won’t be that scared little girl, but a much stronger and better version of that.
This I Believe “

Ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik dit jaar nu zo goed heb kunnen afsluiten. Ik ben ook heel blij dat ik er voor heb gekozen om een jaar hier in Amerika te spenderen, ik heb zoveel geleerd en meegemaakt, ik zou het voor niks willen inruilen. The good outshines the bad  Ik heb ook geleerd om veel dingen nu meer te waarderen, pappa en mamma zijn vast erg blij dat ik ze zo gemist heb, omdat ik voordat ik wegging zei dat het vast niet zo erg zou zijn. Naief meisje was ik ook haha.

Over een paar dagen vertrek ik dus naar Los Angeles, om Annika, (mamma’s bff haha) en haar familie op te zoeken daar. Ik heb er zoveel zin in, eindelijk lekker Zweeds praten en vertrouwde mensen zien, ook doet Annika me erg aan mamma denken, dus dat is extra leuk! 8 juni ga ik dan weer terug naar Middleville om nog 6 dagen bij mijn familie hier te zijn en doei te zeggen tegen iedereen, en me koffers pakken. Ughh. En dan vertrek ik op 14 juni terug naar het leuke kikkerlandje, die ik toch wel ontzettend heb gemist <3 Ik heb ontzettend veel zin om iedereen thuis weer te zien, kan echt niet wachten om aan te komen op schiphol. Ook al is het ook heel moeilijk om weg te gaan hier, het is toch mijn leven geweest voor een jaar, en het afscheid nemen zal me denk heel zwaar komen te staan, vooral omdat ik al zo emotioneel geworden ben hier. En aangezien ik zooo lang naar dit jaar had uitgekeken is het ook heel lastig dat het nu opeens gewoon voorbij is. Maar ik heb nog 3 weken, en ik ga
heerlijk genieten 

Ah echt balen, ik wilde een lijstje maken met grappige dingen die amerikanen doen, en had het opgeslagen in me hoofd haha maar kan het me nu niet meer herinneren. Voortaan maar opslaan op papier dus. Het volgt dus nog !!

Heel veel liefs x

Ronja

  • 20 Mei 2013 - 00:02

    Marlies:

    You did it, girl!
    Geniet van je laatste maand en tot gauw weer in herfstig Nederland.....
    Groeten, Marlies

  • 20 Mei 2013 - 08:50

    Mamma:

    And I believe in you❤
    Vilken fantastisk uppsats du skrivit!
    Jag är så otroligt stolt över dig älskling.
    Njut extra mycket de sista veckorna.
    Ge Annika & co en bamsekram från oss.

    Har börjat nedräkningen, snart kommer du hem!!!!
    Längter otroligt mycket efter dig.
    Glöm inte, älskar dig till ⭐

  • 20 Mei 2013 - 10:02

    Joost:

    Hee Rongaraponga!
    goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt nu bij je duitse lerares! En je hebt echt veel geleerd volgens mij dit jaar, dat engels klinkt goed hoor, goed verwoord dat this I believe. Geniet er nog maar van en tot snel! En oja ik droomde vannacht dat ik je weer zag. Er zat wel glas tussen ons, maar je haar was heel lang dat weet ik nog, dus ik ben benieuwd als ik je weer zie, tot snel! xxxx

  • 20 Mei 2013 - 13:04

    Pappa:

    Hej sotnos, jag hade skrivit massor men av nagon anledning forsvann det. Maste skriva om det. Vilken fin uppsats du har skrivit!!! Lika mycket talang som stora syster och det spelar tydligen inte nagon roll langre om det ar pa Hollandska, Svenska eller Engelska. Jag hade ett gott skrat ibland om utedasset och bl a puh puh. Vet ju vad du menar! Jag ska skicka vidare uppsatsen till familjen och vanner och ska printa ut det till opa/oma. Tror sakert att dom ocksa kommer att skratta for der ar mycket humor i det. vad jag ar stolt over dig, sa mycket du har fatt kampa mot falska logner, forutfattade meningar och elaka rattor eller rattlesnakes och anda behallit din fason och uppfort dig utomordenligt. vad skont att du kan avsluta i en rolig familj. Nasta ar har din mamma och jag varit gifja i 25 ar. Beck bil och din mamma vill garna aka till Vietnam men jag vill hellre till USA. For det forsta har jag som enda i familjen inte varit i New-York och dessutom tror jag inte att jag ar fortjust i maten i Vietnam.Jag laste precis at det ar mycket griskott, skaldjur, fisksas som dom haller over all mat och den popularate gronsaken er en spenataktig vaxt. brrr Hoppas att jag kan overtala dig att valja min sida, kan du ocksa halsa pa din familj!? Nu ska jag skjusta din mamma till schiphol, tank att du star det snart!! for hon ska jobba i Almhult. nasta helg ar killhelgen, vi far vel se vad det ska bli. Hoppas att jag inte delar rum med Jonas!.
    Hej pa dig Sotnos, och halsa alla i LA. Har sa roligt sista veckorna!
    Puss/kram pappa

  • 20 Mei 2013 - 17:10

    Ineke Van Der Eng:

    Ha, die Ronja,
    Wat fijn dat je de laatste weken toch nog in een leuk gastgezin kunt doorbrengen,jammer dat de andere gastgezinnen toch niet helemaal gelukkig gekozen waren.
    Enfin je hebt weer de nodige mensenkennis opgedaan en voor je verdere leven ervaren hoe het niet moet gaan binnen een gezin. Dat is ook weer heel wat waard, zo moet je het maar bekijken.
    Je kunt wel trots op jezelf zijn dat je alle "ontberingen" kranig hebt doorstaan en dat getuigt van doorzettingsvermogen. Knap hoor!
    Geniet nog van je laatste weken daar en vooral bij de vriendin van je moeder.
    Tot nu toe heb je zonder kleerscheuren de reis en verblijf doorstaan, dus doe vooral voorzichtig de komende tijd, zodat we je weer heelhuids kunnen ontmoeten.
    Je ouders zullen wel opgelucht adem halen en op de de Alkmaarderstraatweg zitten ze ook al weer naar je uit te kijken. Ben je het rummikuppen nog niet verleerd?
    Wat je schrijft over het kikkerland, nu bereid je daar maar op voor, het wil hier nog steeds niet echt Lente laat staan zomer worden. De winterjas, heb ik s'morgensvroeg op de fiets nog nodig.
    Ronja, het ga je goed de laatste weekjes.
    Groet ook namens Bert,
    Ineke

  • 21 Mei 2013 - 22:43

    Lisa:

    RON!

    nice verhaal, lekker lang, dus ik ga gewoon ondertussen dat ik het lees alvast een reactie typen, want ik heb het gevoel dat ik overal op moet reageren omdat het zo grappig is :p of juist serieus..

    ten eerste weet je natuurlijk dat ik heel trots op je ben, dat je zo hebt volgehouden, terwijl het op sommige momenten echt moeilijk moet zijn geweest voor je en dat je soms helemaal alleen voelt en daar verweg zit.. ik vind het echt super knap van je. en fijn dat er nog skype was dat we contact konden houden en jij met je nico, karin en rebeck. gelukkig hebben wij laatst ook weer geskyped, dat werd eens tijd. maar goed, toen zat je weer op je plaats, dus als ik weet dat je het leuk hebt, scheelt dat!!

    maar over je nieuwe gezin, blij dat je nu goed zit ron :) dat verdien je. enn wat leuk dat je donderdag graduation party hebt, dat had je helemaal niet gezegd!! veel plezier in je rode gown..! ik ben benieuwd. we skypen gauw weer haha :) en volgende week dinsdag al naar LA. time flies!
    ohhh en nu komt je this I believe. Ik heb het gevoel dat ik tranen ga krijgen als ik het ga lezen.. even lezen..
    wauw.. Ron wat mooi. ik zou je bijna beledigen door te zeggen dat het een beetje cliché is, maar juist omdat jij het hebt meegemaakt en het allemaal echt is, is het juist mooi!

    Ben benieuwd naar alle grappige verhalen/punten over de Amerikanen.. volgens mij kan je daar echt om lachen!

    Ron mooi verhaal heb je weer opgeschreven. Ook recht vanuit je hart.. Dat merk je.

    Kan ook niet wachten tot 15 juni. Maar voor nu, geniet nog even van je laatste week daar, en daarna lekker door naar LA en dan is het zover! Ik zal je opwachten op Schiphol <3

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 22 Mei 2013 - 12:17

    Yvonne:

    Hoi Ronja,

    Leuk om je verslag weer te lezen. Ik kreeg steeds updates van Karin, maar leuk om het van jou te horen. Fijn dat je nu bij een ECHT gezin zit. Geniet er nog even van en natuurlijk ook van je vakantie bij Annika!
    Kirsten is nu net vertrokken naar Bali. Ze heeft het erg naar haar zin. Heel heet, dat wel! Dat kan ik me hier nauwelijks voorstellen. Ik wilde dat ik vanmorgen wanten aan had op de fiets. Zo koud!
    Jasmin is erg druk met haar examens! Laatste week. Na vrijdag is ze klaar. Ook spannend hoor!
    Lieve Ronja, geniet ervan en tot over een paar weken in Nederland!!!
    groetjes, Yvonne

  • 22 Mei 2013 - 12:17

    Yvonne:

    Hoi Ronja,

    Leuk om je verslag weer te lezen. Ik kreeg steeds updates van Karin, maar leuk om het van jou te horen. Fijn dat je nu bij een ECHT gezin zit. Geniet er nog even van en natuurlijk ook van je vakantie bij Annika!
    Kirsten is nu net vertrokken naar Bali. Ze heeft het erg naar haar zin. Heel heet, dat wel! Dat kan ik me hier nauwelijks voorstellen. Ik wilde dat ik vanmorgen wanten aan had op de fiets. Zo koud!
    Jasmin is erg druk met haar examens! Laatste week. Na vrijdag is ze klaar. Ook spannend hoor!
    Lieve Ronja, geniet ervan en tot over een paar weken in Nederland!!!
    groetjes, Yvonne

  • 22 Mei 2013 - 12:18

    Yvonne:

    Oeps, 2x gedrukt?

  • 28 Mei 2013 - 05:47

    Kirsten:

    Roonniee,
    Jij moet echt schrijver worden! Zo leuj als je alles opschrijft. Echt superfijn van je nieuwe gezin! Je zusje daar is ec ht schattig haha al die leuke fotos op facebook.
    En waaauw je this i believe verhaaltje heb je echt mooi geschreven. Ik moest ervan huilen johhhh. Ben benieuwd of je nu een heel ander persoon ben thuis haha.
    Ennnnnn vandaaf naar la! Of nouja morgen voor jou bij mjj is het al een tijdje donsdag. Superleuk hoor, ben wel een beetje jaloers.
    We moeten echt snel skypen wanr dat hebben we echt te lang niet meer gedaan. Is natuurlijk ook wel een klein beetje lastig met het azie-amerika tijdsverschil.
    Aaah ik zou er zoooo graag bij willeb zijn op schiphol! Echt heel graag, zou bijna een ticket boeken voor een dagje. Volgens mij gaat iedereen zo hard huilen!
    Anders moet jij mij maar komen ophalen dan knuffel ik je helemaal plat haha!
    Lieve ronnie heeeel veel plezier in la, maak veel fotos, ik wil het allemaal zien! Veel plezier op schiphol ook, dat wprd echt leuk!
    Zie je 8 augustus, dan hebben we elkaaar echt langer dan een jaar niet gezien :o
    Heeel veel liefs xxxxxxxx

  • 03 Juni 2013 - 10:23

    Petra:

    Hallo Ronja,

    Ik zie dat ik iets verkeerd gedaan heb want mijn reactie staat er niet bij.
    Wat fijn om weer iets van je te horen en dat je het nu echt goed naar je zin hebt. het is wel een mooi, leuk en beladen jaar geweest voor je. wat heb jij een hoop meegemaakt, de tranen en de lachsalo's hebben elkaar afgewisseld.
    Je hebt een heel mooi stuk gschreven hoor. Echt zoals jij het voelt, ervaart en dat is heel mooi om te lezen en nog mooier om het zo te ervaren. Een nog sterkere meid ben je geworden, fantastisch.

    Ja en dan nu de laatste weekjes. Afscheid nemen doet straks pijn en daarnaast is het toch ook weer heel fijn om je ouders en zusje straks weer te zien. En natuurlijk al je vrienden en vriendinnen en andere familieleden. Fijn weer rummikuppen met Oma en opa weer even te plagen of hij jou!!!!!

    Zonet je foto met je diploma in je handen gezien. Knap hoor.
    nou Ronja geniet nog even dubbel en dwars en tot gauw.

    Dikke kus van Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronja

“The world is a book and those who do not travel read only one page.” – St. Augustine

Actief sinds 24 Okt. 2011
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 13618

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Vrijwilligerswerk in Ghana :)

31 Juli 2012 - 01 Juli 2013

My high school dream year !

Landen bezocht: