Live while we're young! * alweer op de helft - Reisverslag uit Kentwood, Verenigde Staten van Ronja Kuijs - WaarBenJij.nu Live while we're young! * alweer op de helft - Reisverslag uit Kentwood, Verenigde Staten van Ronja Kuijs - WaarBenJij.nu

Live while we're young! * alweer op de helft

Blijf op de hoogte en volg Ronja

19 December 2012 | Verenigde Staten, Kentwood

Where to start..


Ik zit nu in de auto op weg naar Indiana waar we Thanksgiving met de familie gaan vieren. Dus ik vond het wel een goed idee om me blog weer een keer te updaten.

Van te voren had ik gezegd van ja ik ga echt elke maand een blog schrijven, maar het is moeilijker dan verwacht haha. Ik had ook gezegd dat ik maar een keer in de maand zou skypen, dat idee is ook niet helemaal na gekomen haha.

Ik heb zoveel te vertellen maar geen idee waar ik moet beginnnen.
Me schooltrimester is nu afgelopen, dus volgende week maandag begin ik met 5 nieuwe lessen. Ik heb er heel veel zin in omdat ik nu weer nieuwe mensen ontmoet  Ook al ga ik me oude wel missen. Zelfs public speaking, wat ik eigenlijk best wel leuk ben gaan vinden. Who would have thought?

Ik vind het nog steeds heel leuk bij me gastgezin, ik voel me echt part of the family en dat is heel fijn! Ik hoor soms nog een beetje vervelende verhalen over me oude gastgezin, maar ik probeer het gewoon van me af te zetten.

Oh Halloween! Een paar weken voor Halloween zelf ging ik met me zus en vriendinnen naar een pumpkin thing. Waar je dus pumpkins kon uitzoeken, donuts eten en appelcider drinken. Appelcider is niet me ding, maar die donuts zijn helaas erg lekker. Ik ben een week daarna ook met me gastmoeder en de exchange student groep naar een Cornmaze geweest. Daar had ik een hele grote pompoen uitgekozen. De week erop waren we bij vrienden, waar we gingen eten en toen hadden we met ze alle onze pompoen uitgesneden. Mijne was voor de eerste keer aardig gelukt! Op Halloween zelf ging ik op school verkleed als een konijn en Jenna, me zus ging als een kat. Het was heel leuk om zoveel mensen verkleed te zien haha. Daarna gingen we met vrienden scary movies kijken en uit eten. We gingen niet trick or treaten omdat het echt heel koud was en het behoorlijk stormde dus we bleven lekker binnen. Maar ik heb wel snoep uitgedeeld :D

Ik begin nu ook steeds meer en betere vrienden te maken, sowieso is iedereen echt heel aardig en is het heel leuk op school! Ik voel me eerlijk gezegd behoorlijk verraden hoe school hier is voorgeleken met bijvoorbeeld het JPT. Je hebt hier zoveel meer kansen en geen idee hoe ik het uit moet leggen maar het is gewoon zoveel leuker en een veel groter deel van je leven, aangezien je sport hebt of clubs of wat dan ook. Ohja, ik ga ski club doen in December! Echt super leuk, met school! En volleyball is afgelopen dus in de lente ga ik proberen om lacrosse te doen omdat mijn school voor het eerst een lacrosse team gaat vormen.

Het is hier ook heel anders met wat je doet als je afspreekt enzo. Bijvoorbeeld paar dagen geleden ging ik met vriendinnen afspreken, en we deden spelletjes zoals ezelen/lepel zoeken, of dat je geblindoekt en ze je dan wat vies te eten geven en het klinkt heel kinderachtig, het zou ook best wel kinderachtig zijn geweest thuis maar hier is dat normaal, en zo leuk!

Ik was daarna gestopt met schrijven want we gingen thanksgiving vieren bij me tante! En nu 2 weken later ga ik weer verder. I am slacking. I know. I’m sorry! Haha
De tijd gaat nu heel erg snel, en ook al geniet ik ontzettend en ben ik heel blij met dit jaar, ik mis thuis wel steeds meer en meer! Het begint allemaal nu gewoon te worden, en het is soms lastig om dingen te doen omdat ik geen autorij. Maarja, terug naar de leuke dingen.

Thanksgiving was heel gezellig! Het eten was lekker, de familie was leuk en we deden gezellig spelletjes, dus het was heel grappig! Daarna Black Friday, dus jenna judy en ik gingen rond middernacht naar het winkelcentrum om te shoppen. Het was zoooo vol! en ik vind de amerikaanse stijl niet zo leuk en om nou bij elke winkel 2 uur in de rij te staan voor niet eens zoveelkorting, no thank you. Maar uiteindelijk wel een paar dingetjes gekocht. Ik werd er wel een beetje claustrofobisch maargoed, moet wel de Amerikaanse cultuur beleven. Het kan ook alleen maar in Amerika dat je een diner hebt om te vieren hoe dankbaar je bent voor alles en daarna ga je helemaal los op koopjes omdat ze blijkbaar meer nodig hebben. Erg dankbaar voor wat je hebt inderdaad. Amerikanen zijn nou eenmaal een heel apart volk haha. Maaar wel een leuk volk!

Op school gaat het nog steeds heel goed, ben nu beetje gewend aan me nieuwe lessen en leuke nieuwe mensen ontmoet dus dat is er fijn!

Mijn schema is nu:

First hour: Office applications. Ik zoek in dit uur meestal dingen op over Lund, waar ik ga studeren. Of ik lees een boek. Of ik staar voor me uit haha. Niemand praat in deze les, de jongen naast me vraagt af en toe een paar dingen omdat het blijkbaar erg moeilijk is voor sommige, maar liever heb ik dat niet want hij heeft ontzettend erge ochtendadem.. maargoed, ik help hem wel altijd hoor! In deze les leren we best wel veel over Word enzo, maar het is zo makkelijk, voor mij dan. Want sommige wisten niet eens hoe je het lettertype of wat dan ook kon veranderen. Ik heb enorme respect voor me leraar, hij heeft erg veel geduld.

Second hour: German 4. Het hoogste niveau. En het is zooooo leuk. Mijn lerares is mijn favoriete lerares, waarschijnlijk omdat ze Duits is. Ze is heel lief, heeft leuke lessen, het is heel gezellig in de les, en ze doet altijd haar best om me te helpen. Als ik soms een baaldagje heb ga ik met haar praten en dan gaat het weer beter. Ze vroeg ook of ik met haar naar Chicago wilde, gewoon een dagje shoppen, omdat ze wist dat ik een beetje heimwee had. Dat gaan we nu dus doen in me christmasbreak. Ikheb er erg veel zin in! Er is daar ook een H&M dus eindelijk shoppen.

Third hour: psychology. Echt heel interessant. Ik had dit uur eerst art 1, en de eerste les moesten we meteen een dier, gezicht, landschap en verzin zelf iets tekenen. Ik kon wel huilen, want ik heb helaas pappa’s ‘mooie’ tekenkunsten geerfd. Dus ben maar snel gewisseld. Mijn leraar is ook erg leuk, jong en grappig! Ja, ik geef het toe. Ik heb een kleine crush op me leraar haha! Gelukkig samen met de meeste andere meiden op me school.

Fourth hour: Marketing and sales. Beetje rommelklas, maar verder wel leuke mensen erin! En mijn lerares noemde me artistic, wat ik erg leuk vond, want dat heb ik nog nooit van me leven gehoord  Toen ik het net aan rebecka en mamma vertelde moesten ze ook erg hard lachen en waren ze erg verbaasd. Precies mijn reactie toen mijn lerares dat tegen mij zei haha.

Fifth hour: US History. Makkelijk vak, en soms beetje irritant omdat me leraar erg nationalistisch is. Maar het is heel gezellig en krijg erg veel knuffels in die les.

Verder is me gastbroer nu ook thuis, ik vind het wel leuk! Maar me gastzus helaas minder, ze hebben best wel veel ruzie. Maar het gaat wel beter nu ik er ben zei me gast moeder. Volgens mij is mijn gastmoeder erg blij met mij haha.

Ik heb zoveel te vertellen maar ik vergeet het steeds.. Oh! Gister waren Jenna (zus), Judy (moeder) en ik naar een kerstshow in een hele mooie kerk geweest. Het was echt ontzettend leuk en mooi! Werd er helemaal blij van.

Een paar dagen geleden was er een jongen hier overleden en nu vandaag nog een, toen hij tegen een boom aan reed. Dat gebeurd hier best wel vaak. Niet gek ook, als je ziet hoe sommige mensen autorijden, en ook heel vaak genoeg dronken achter het stuur gaan. Ik vrees voor me leven elke keer dat ik in een auto zit. Hoe leuk ik het ook vind om samen met Jenna in de auto te rijden, heel hard met de muziek meeblerend, het is erg eng. Ik heb ook nog nooit van me leven zoveel sirenes gehoord, het is niet normaal. Ook omdat hier best wel veel gangs zijn. Ik ben liever na 12 uur ook niet meer buiten omdat het gewoon echt niet veilig is.

Ook best wel veel leerlingen hier vragen me de raarste vragen:
Hebben jullie auto’s in em, finland? Of wacht, waar was je ook al weer vandaan?

Kan je de klompendans? Hoe vind je het om te leven in Azie. Nederland is in Azie toch?

En hun ogen worden groot wanneer ik zeg wat er allemaal legaal is in
Nederland. OHhh you must smoke weed all day bro. Ik: No, I don’t, ‘bro’. / WTF IS WRONG WIT H YOU, if it would be legal I would smoke it all day, all night. Yeah man, I would. Ik: Alright, well good for you.

Heb je die mobiel hier gekocht? Nee, Nederland. Watttt jullie hebben ook mobiels daar. “Facepalm” jep.

So do you like speak, English with an accent? No, I speak Dutch and Swedish. Whattt, I thought everyone spoke English. Well, apparently not!

Zoals ik al zei, raar volk! Haha. Ze zijn ook heel open over bijvoorbeeld naar de wc gaan, in het begin vond ik het echt heel vreemd en vies maar nu ben ik het wel gewend als ik met iemand ga praten en ze zeggen opeens so I just took the biggest shit in my life this morning. Ok yeah.. it was nice talking to you too. En ze laten toch veel en harde boeren of scheten! Vooral meiden, echt niet normaal gewoon. Nja ook wel weer begrijpelijk als je ziet hoe het eten is hier.

Hmmm wat nog meer! Van 18 februari tot 25 februari ga ik een weekje naar Hawaii!!!!!!!!!!!! Het is best wel duur, maar heb hard gewerkt vorig jaar, en ik zal niet zo snel meer de kans krijgen om daarheen te gaan dus ik vond dat ik het moest doen! Ik heb er ontzettend veel zin in, gezellig met andere exchange students, lekker warm!! En eventjes een weekje weg. Ook gaan we in spring break waarschijnlijk naar Florida, Judy, Jenna en ik. En dan ga ik voordat ik weer naar huis ga 10 dagen naar Los Angeles op bezoek bij Annika en haar familie <3 NY, Hawaii, Florida en LA, dat vind ik wel goed voor een jaartje haha!
14 juni ga ik naar huis, dat is nu me definitieve datum, en eigenlijk zou ik om 5 uur s’ochtends zaterdag 15 juni op Schiphol aankomen maar papa en mamma hebben dat gelukkig veranderd voor me :D dus nu ben ik op zaterdag 15 juni om 12 uur in de ochtend/middag ongeveer weer in Nederland. Maar nu nog maar genieten van mijn laatste 6 maanden.

Waarschijnlijk is mijn nieuwe verhaal pas weer in 2013, zolang de wereld vrijdag 21 december niet vergaat, waar Amerikanen maar niet over uit gepraat kunnen raken, maar alvast een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar toegewenst.

Heel veel liefs
Ronja

  • 20 December 2012 - 09:54

    Kirsten:

    Suuuperleuk dat je eeeeeindelijk weer een nieuw verhaal hebt! Klinkt echt leuk wat je allemaal hebt gedaan en gaat doen :) stom dat we in nederlamd niet die sporten ook op school hebben, zou he het echt 100x leuker maken!! En echt heeeel vet dat je daat skieen deze maand, ik hoorde dat t in amerika vet chill op de pistes is, veel minder druk dan in europa.
    Hahha ik moet zo lachen dat die amerikanen helemaalnniks over nederland weten, dat is toch niet normaaal?!
    Nou ronnnieponnie, spreek je snel op whatsapp en ook weer skypeeeeee! X

  • 20 December 2012 - 11:17

    Je Echte Zus :):

    hahahaha Ronja hilarisch droog kind. Heb me weer kapot gelachen om je blog :D Omg die vragen die ze stellen, zo erg ja! Ik snap niet hoe je zoooo'n slecht wereldbeeld kan hebben ik vond het toen ik daar was soms gewoon echt beledigend. Je vakken klinken zo leuk en ski club, ben zo jaloers!! Ik ben blij dat je thanksgiving heel leuk was, vond je het eten eigenlijk ook lekker? Ik vond zelf toen dat er niet superveel lekkers was per se ofzo.. En zo leuk dat je met je Duitse lerares naar Chicago gaat om te shoppen, echt vet lief van haar! In Chicago kan je vast vet goed shoppen, doe dat ook maar spons want dan heb je lekker veel nieuwe kleren :D (dit vind ik leuk voor jou, maar ook voor mezelf voor wanneer je weer thuis komt, maar dat had je denk al begrepen he :)).
    Ik wil eigenlijk niet over Hawaii beginnen want ik ben echt super super jaloers :( moet eerst even me jaloezie verwerken.. dus over een paar jaar zal ik er wel naar vragen en je veel plezier wensen. Neehoor grapje hihi, ik vind het heel erg leuk voor je en je hebt er inderdaad hard voor gewerkt dus je hebt het dubbel en dwars verdient!! :D Maar nogmaals, ik wil dus niet dat je gaat surfen daar want er zijn haaien! En om even terug te komen op wat je geschreven hebt in je blog, je zegt dat je na twaalven niet meer naar buiten durft, nou je mag van mij na 12en ook niet meer naar buiten daar hoor! Hallo als je zoveel ambulances steeds hoort, echt niet goed!! Je maakt me ongerust :( En wees asjeblieft voorzichtig in de auto!! Laat Jenna niet bellen of smsen achter het stuur he, dan pak je haar mobieltje maar af!! Nou ik hoop dat je je aan onze regels houdt spontaniusje want ik ben je toch echt je grote zus en je hoort naar mij te luisteren :) hahahaha ik lees nu dit stukje weer: 'so I just took the biggest shit in my life this morning. Ok yeah.. it was nice talking to you too'. Hahahaha omg zo vies, en jij bent zo grappig en droog om er zo op te reageren. Ik zou echt niet weten wat ik daarop zou moeten zeggen.. bah.. Ik weet nog wel dat mijn Amerikaanse mom de hele tijd super harde scheten liet.. ook gewoon onder het eten enzo.. echt apart volk ja haha. Maaaarja ik denk dat mijn comment nu wel lang genoeg is geworden! Talk to you later sistah! |IK MIS JE EN IK VIND JE LEUK <3 xxxxxxxxxxx

  • 20 December 2012 - 20:34

    Papa:

    HEJ RONJAPONJA

    Wat een leuk verhaal!! Lekker droog precies zoals je bent haha! Oja en nog bedankt van je compliment over mijn tekenkunsten, ik hoop dat je ook iets positiefs van mij hebt geerfd.

    Ik mis je xxxxxxx

    oja p.s. Is die vampierfilm wat voor mij? (Ron papa bedoelt hiermee twilight breaking dawn part II)
    en oja ik heb nu kerstvakantie, kom je met me monopolien?

  • 21 December 2012 - 00:27

    Ronja Kuijs:

    Hahaha pappaatje! ik zie dat bex het voor je heeft geschreven! en ja natuurlijk heb ik genoeg positiefs van je geerf! en nee denk neit dat die vampier film eht wat voor jou is nica! ja ik kom volgende week wel even langs. maar niet het bord naar me gooien als je weer eens verliest :D

  • 21 December 2012 - 19:46

    Mamma:

    Hej min fina gulliga Ronja,
    Det är har jag längtat efter- en ny berättelse av dig!
    Alltid lika rolig att läsa om allt du är med om där borta på andra sidan Atlanten.
    För långt borta det är du allt.): Tur att tiden går så fort och att halva tiden snart har gått.(:
    Rebecka läste högt för oss igår efter maten och vi fick oss många glada skratt.
    Framför allt dina typiska lite halvtorra Ronja kommentarer. Underbart! hihi

    Det är så skönt att veta att du trivs i din nya familj och i skolan.
    På tal om skolan vilken skillnad med JPT. Har svårt att tänka mig att en lärare från JPT tar med dig på en shoppingdag. haha

    Lite konstiga är de allt amerikanarna med sin kiss och bajshumor. Måste de verkligen berätta om sina toalett besök. Typ super äckligt!!!!!!!!!!

    Tycker att du är så duktig Ronja! Är super stolt över dig för det är inte lätt att vara alldeles själv i ett främmande land. Och du är ju faktiskt bara 17 år.

    Vilka roliga resor du har framför dig de kommande månaderna. Måste erkänna att jag är lite avundsjuk. Skulle också väldigt gärna vilja hälsa på Annika och familjen. Kanske jag köper en nyårslott imorgon och om jag vinner kommer jag också till LA i maj-juni.Åh, vad kul det skulle vara! Håll tummarna Ronja.

    Imorgon kväll flyger vi till Sverige för att fira jul med tjocka släkten. Kommer att kännas konstigt att du inte är med. Men vi får skypa och sätta min I-phone eller en laptop på bordet så är du också med en stund.

    Ha det så jätte bra hjärtat. Tusen pussar och kramar från mig till dig.
    Glöm inte <3 <3 <3
    ps. saknar dig mycket mycket mycket

  • 21 December 2012 - 21:54

    Wendy Admiraal:

    Waaauw Ron, het klinkt zo ontzettend leuk allemaal! Ik ben echt jaloers, en vind het heel stoer dat je dit toch maar gewoon even doet. En dan ook meteen zo lang! Ik heb heel erg moeten lachen om je blog haha, ben heel blij dat je het zo naar je zin hebt!
    Heel fijn dat je ook zo'n lieve Duits lerares hebt! En pffff wat een rare vragen stellen die Amerikanen zeg, haha. Alsof alleen Amerikanen mobieltjes hebben en wij nog met postduiven werken ofzo.

    Als je terug komt gaan we gezellig met jou, Rebecka en ik mariokarten, monopoly doen met wat ruzies tussendoor, cluedo, en nog veel meer! Heel veel plezier nog en fijne kerst!! xxxxxxxxx

  • 21 Mei 2013 - 23:01

    Lisa:

    Nou nog maar een verlate reactie op je verhaal haha! Ron ik dacht dat we alles al hadden besproken via skype maar ik kom toch weer leuke nieuwe dingen te weet. Veel wel maar toch! hahahahah ik lag echt helemaal dubbel om die domme Amerikanen!! Vooral die van Nederland is toch in Azië. hahah!
    XXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronja

“The world is a book and those who do not travel read only one page.” – St. Augustine

Actief sinds 24 Okt. 2011
Verslag gelezen: 738
Totaal aantal bezoekers 13613

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Vrijwilligerswerk in Ghana :)

31 Juli 2012 - 01 Juli 2013

My high school dream year !

Landen bezocht: